سیاتیک

سیاتیک؛ یک عصب مهم و بلند در بدن

سیاتیک یکی از بیماری‌های رایج در میان افراد است. بروز آن باعث ایجاد اختلالات شدیدی در فرآیند تحرکی و حرکتی افراد می‌شود. این عارضه بخش‌های مختلفی از بدن را به خود درگیر می‌کند و در موارد حاد، مشکلات جدی در فعالیت‌های روزمره و عادی افراد به وجود می‌آورد. عصب سیاتیک یکی از مهم ترین عصب ها در بدن است که اغلب در اثر برخی عوامل گوناگون آسیب می‌بیند.

این آسیب‌دیدگی باعث ایجاد درد شدید در نواحی پا، لگن و سایر نقاط دیگر می‌شود. این بیماری معمولا به کمک روش‌های گوناگونی درمان می‌شود. پزشک برای بررسی شدت این عارضه و انتخاب بهترین روش برای بهبود آن، از برترین روش‌های تشخیص این بیماری استفاده خواهد کرد. اگر شما نیز جزء آن دسته از افرادی هستید، که مشکلات مربوط به سیاتیک روبه رو شده‌اید، توصیه می‌کنیم که تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

سیاتیک خفیف چیست؟

سیاتیک یکی از طولانی‌ترین رگ‌های عصبی در بدن بوده و از کمر تا زانو و پاها کشیده می شود.اگر عصب سیاتیک در بدن تحریک شود، ممکن است درد شدیدی در این ناحیه ایجاد کند که به آن سیاتیک گفته می‌شود. این عارضه معمولا در نواحی مختلف ستون فقرات ایجاد می‌شود و نوعی خفیف از عارضه سیاتیک است. بیش از ۴۰ درصد افراد به این عارضه مبتلا می‌شود و درد‌های شدید مربوط به آن را در اندام‌های خود احساس می‌کنند.

علائم سیاتیک خفیف

سیاتیک خفیف معمولا با علائم مختلفی در بدن بیماران ایجاد می‌شود. برخی از مهم‌ترین نشانه‌های ابتلا به سیاتیک خفیف در افراد به شرح زیر است:

·        احساس درد و تیرکشیدن بخش‌های مختلف بدن

·        ایجاد بی‌حسی شدید در نقاط مختلف پا

·        گزگز کردن اندام‌های بدن

·        تشدید درد با نشستن طولانی‌ مدت بیمار

·        احساس درد شدید در حین فعالیت‌های بدنی

·        محدود شدن دامنه حرکتی بیمار

علل-سیاتیک

علت سیاتیک چیست؟

سیاتیک ازجمله بیماری‌هایی است که به دلایل گوناگونی در بدن افراد ظاهر می‌شود. در ادامه به بررسی علت بروز این عارضه در بدن افراد می‌پردازیم:

·        استئوآرتریت: این بیماری نقش گسترده‌ای در تحریک و ایجاد فشردگی سیاتیک دارد و باعث معمولا در بخش‌های مختلف ستون فقرات ظاهر پیدا می‌کند.

·        اسپاندیلوز: این بیماری ممکن است فشار شدیدی به عصب سیاتیک وارد کند و باعث انقباضات شدید در کانال نخاعی بیمار شود.

·        انسداد دیسک فقرات فقره‌ای: اگر بخش‌های داخلی بافت این ناحیه به دیسک فشار وارد کند، ممکن است عارضه دیسک خفیف در بدن ایجاد شده و این ناحیه را با التهابات شدیدی مواجه سازد.

·        افزایش فشار در ناحیه لگنی: ابتلا به کیست تخمدان یا قرارگرفتن در دوره بارداری احتمال ایجاد این وضعیت را افزایش داده و باعث بروز دیسک خفیف در بیماران می‌شود.

سیاتیک چه تفاوتی با کمر درد دارد؟

درد عصب سیاتیک از پشت کمر شروع شده و تا پاها ادامه دارد، در صورتی که درد کمر، در ناحیه کمر باقی می ماند.

در صورتی که در کمر خود، بدون هیچ دلیل درد داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

عوارض سیاتیک

ابتلا به سیاتیک ممکن است خطرات جدی را برای بیماران ایجاد کند. برخی از عوارض مهم ابتلا به این عارضه به شرح زير است:

·        کاهش حس در بخش‌های مختلف پا

·        ایجاد ضعف در پا

·        کاهش توان حرکتی بیمار

·        ایجاد اختلال در عملکرد مثانه

·        بروز برخی مشکلات جدی در روده

·        ایجاد درد شدید در نواحی کمر

·        احساس درد تیز و غیرقابل تحمل در بخش‌های مختلف عصب سیاتیک

تشخیص-سیاتیک-توسط-خودمان
چگونگی تشخیص سیاتیک توسط خودمان

چطوری خودمون متوجه سیاتیک بشیم؟

بیماری سیاتیک به‌گونه است که در صورت ابتلای فرد به آن، ناراحتی بسیاری در ستون فقرات خود احساس می‌کند. این ناراحتی به‌صورت درد شدید در نواحی مختلف بدن وجود دارد. در برخی موارد این درد از بخش تحتانی کمر آغاز می‌شود و به بخش های داخلی باسن بیمار انتقال می‌یابد.

ممکن است درد به‌صورت یک جریان الکتریکی باشد و فرد احساس سوزش را در بخش‌های مختلف بدن خود داشته باشد. این درد در گروهی از بیماران در یک طرف پا احساس می‌شود و با هر تغییر حالتی همچون خندیدن یا سرفه‌کردن به اوج می‌رسد.

چگونگی تشخیص

پزشک با استفاده از روش‌های تشخیصی‌، شدت این عارضه در بدن را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. برخی از راهکار‌های مهم برای شناسایی این عارضه به شرح زير است:

·        معاینات فیزیکی:

یکی از روش‌های رایج برای بررسی بروز بیماری سیاتیک خفیف در افراد، انجام معاینات فیزیکی تخصصی توسط پزشک متخصص است. در این روش شدت عارضه مورد بررسی قرار می‌گیرد و بیمار برای انجام آزمایش‌های تخصصی آماده می‌شود. پزشک در این مرحله با بررسی قدرت کشش عضلات و کشش شما را بررسی می کند.

·        تصویربرداری‌:

تصویربرداری یکی از روش‌های موثر برای ارزیابی شدت این عارضه در بدن بیماران است. استفاده از تست های تصویر برداری ام آر آی و اشعه ایکس دو راهکار موثر برای تشخیص این بیماری هستند.

درمان

روش‌های مختلفی برای درمان سیاتیک خفیف وجود دارد که پزشک معمولا با بررسی شدت این عارضه یک یا چند مورد از آن‌ها را برای بیمار در نظر می‌گیرد.

درمان خانگی:

• انجام فعالیت‌های بدنی و ورزش‌های مناسب زیر نظر پزشک متخصص، مانند شنا، دوچرخه ثابت، یا یک برنامه ترکیبی هوازی با قدرتی
  • استفاده از کمپرس های گرم و سرد به طور متناوب جهت کاهش درد
  • انجام حرکات کششی موثر در کشش کمر و کاهش درد

درمان های غیر جراحی:

روش های درمان غیرجراحی در کنار روش های درمان خانگی در کاهش درد سیاتیک بسیار موثر است.

• مصرف دارو‌های تجویزشده توسط پزشک و قرص‌های غیراستروئیدی
  • مصرف داروهای شل کننده عضلات برای کاهش درد مانند متوکاربامول باکلوفن و تیزانیدین یا گاباپنتین
  • تزریق کورتیکواستروئید‌ها در اطراف ریشه عصب سیاتیک
  • تهیه پماد مخصوص و استعمال موضعی آن بر نقاط دردناک بدن ، مانند متیل سالیسیلات، منتول، سالاسیلات ترولامین،
  • مراجعه به فیزیوتراپیست‌ حرفه‌ای و انجام تمرینات اصلاحی با رویکرد درمانی

درمان های جراحی:

در صورت عدم پاسخ روش های درمان غیرجراحی، پزشک از روش های جراحی برای درمان استفاده می کند.

• جراحی دیسککتومی عصب سیاتیک جهت حذف جزئی یا بخش کلی دیسک فتق
  • جراحی لامینکتومی عصب سیاتیک جهت بهبود و ایجاد فضای بیشتر برای نخاع

سخن پایانی

سیاتیک خفیف یک عارضه بسیار شایع در میان افراد است که اغلب با دلایل مختلفی در بدن ایجاد می‌شود.

پزشک به کمک استفاده از روش‌های تصویربرداری به تشخیص دلایل بروز و همچنین بررسی شدت این عارضه در بدن می‌پردازد.

افراد می‌توانند به کمک استفاده روش‌های درمانی مختلف، علائم و اختلالات مربوط به این بیماری را در بدن خود برطرف کنند.

در صورت عدم پاسخ روش های درمانی توسط افراد، پزشک اقدام به جراحی سیاتیک جهت کاهش درد می کند.

سوالات متداول سیاتیک

آیا در حالت خوابیده درد سیاتیک احساس می‌شود؟

زمانی  که عصب سیاتیک تحت فشار بسیار شدیدی قرار گیرد، افراد در هنگام خوابیده نیز درد دارند . در برخی موارد ممکن است افراد در حالت دراز‌کشیده یا خوابیده نیز درد‌های ناشی از این بیماری را در بدن خود احساس کنند.

راه های پیشگیری از درد سیاتیک کدامند؟

ازجمله اقدامات موثر در پیشگیری از بروز این عارضه:
داشتن فعالیت بدنی منظم
جلوگیری از آسیب به ستون فقرات
بهبود کیفیت زندگی
قرارگرفتن فرم بدن در وضعیت مناسب

عوامل تشدید کننده درد سیاتیک کدامند؟

عوامل زیر، از جمله عوامل تشدید کننده درد سیاتیک هستند:
نشستن طولانی‌ مدت در یک نقطه
استفاده از رژیم غذایی ناسالم