سردرد-

سردرد و مهم ترین انواع آن که باید بدانید!!؟

سردرد یک نوع عارضه در سر و نوعی مشکل شایع سلامتی است. این عارضه گاهی طاقت فرسا بوده و مانع انجام کارهای روزانه فرد می شود. سردرد انواع مختلفی دارد و مدت زمان بروز آن با توجه به نوع سردرد  می تواند کمتر از یکساعت تا چندین روز باشد.

سردرد با توجه به دلایل بروز آن به دو دسته سردرد اولیه و ثانوی تقسیم بندی می شود. سردرد بیان کننده وجود یک مشکل در سلامت افراد است و در بیشتر موارد برای تشخیص نوع آن و درمان باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرد. در ادامه توسط دکتر شهاب کمالی به بررسی دقیق انواع سردرد و دلایل آنها پرداخته شده است.

سردرد

سردرد چیست؟

به دردهای ناحیه سر و بالای گردن سردرد گفته می شود. سردرد اصولا منشا عصبی داشته و بافت ها و بخش های احاطه کننده مغز نیز را تحت تاثیر قرار داده و آزار می دهد. هر کدام از سردردها دلایل مختلفی داشته و با شدت متفاوتی بروز پیدا می کنند.

در صورتی که بدون هیچ دلیل مشخصی سردرد داشتید، حتما به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. دکتر شهاب کمالی اردکانی یکی از متخصصین مغز و اعصاب در تهران هستند.

علت انواع سردرد:

علت های مختلفی سبب فعال شدن عصب ها در رگ های خونی می شوند. فعال شدن عصب های در رگ های خونی سبب بروز سردرد می شود. این علل مختلف شامل موارد زیر است:

• ژنتیک
  • عوامل محیطی و قرار گرفتن در معرض دود و آلودگی، مواد شیمیایی، عطرها و مواد آلرژی‌زا
  • تغییرات در الگوی خواب، وعده‌های غذایی
  •  مصرف نوعی  داروها
  • تنش و اضطراب
  • مبتلا بودن به بیماری‌هایی مانند عفونت و التهاب گوش میانی (اوتیت)، التهاب گلو (اوتیت) و سینوزیت، تومور
  • آسیب‌های فیزیکی، حادثه یا ضربه به سر.

سردرد اولیه به دلیل  داشتن تنش، استرس، افسردگی، کم خوابی یا سایر محرک‌های حسی ایجاد می شود.

سردرد ثانویه معمولاً به دلیل مبتلا بودن به یک بیماری و ایجاد مشکل اساسی در سلامت افراد ظاهر می شود.  سینوزیت حاد، لخته خون، پارگی عروق، تومور مغزی، آنوریسم مغزی، آسیب و صدمه به سر و ..  از علت شایع ایجاد این نوع سردرد است.

انواع سردرد

سردردها با توجه به علل مختلف، انواع مختلفی دارند. در ادامه به بررسی انواع سردرد و نشانه‌های آنها اشاره شده است.

1.سردرد تنشی (تنشی مزمن)

سردرد تنشی به دلیل استرس، فشار روحی، یا نگرانی ایجاد می شود.  این نوع سردرد مزمن و پایدار بوده و شایع ترین نوع سردرد است. بجز اضطراب، عوامل دیگری در بروز این سردرد نقش دارد. دلایلی چون:

• کم‌آبی بدن
  • خواب کم
  • دود سیگار
  • سر و صدا
  • خستگی چشم و بدن

2.سردرد خواب‌آلود (صبحگاهی):

این نوع سردرد به دلیل کم خونی و.. بروز می یابد. این نوع سردرد معمولاً هنگام بیدار شدن از خواب ظاهر شده و ممکن است تا چند ساعت ادامه داشته باشد.

سردرد خواب‌آلود

3.سردرد میگرنی:

میگرن یک نوع سردرد شدید و پرهیجان است و در یک طرف سر رخ می دهد. هنگام بروز حملات میگرن، افراد به نور و صدا حساس شده و دوست دارند که در جای تاریک قرار بگیرند.  علائم سردرد میگرنی با سکته مغزی و مننژیت تقریبا یکی است. در صورتی بروز علائم زیر برای اولین بار به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

علائم سردرد میگرنی:

• تهوع
  • حساسیت به نورهای شدید
  • اختلال در صحبت کردن
  • اختلال در بویایی و چشایی
  • سردرد در یک طرف صورت

4.سردرد خوشه‌ای

سردرد های بسیار شدید با بروز ناگهانی را سردردهای خوشه ای می گویند. این سردرد علت مشخصی برای بروز ندارد؛ ولی در افراد سیگاری شایع تر است. این نوع سردرد بدون هشدار شروع شده و بین 15 دقیقه تا 3 ساعت ادامه دارد. نشانه های این نوع سردرد عبارتند از:

• سردرد یک طرفه در صورت و چشم
  • بی‌قراری و آشفتگی
  • آبریزش چشم و بینی
  •  التهاب پلک ها

5.سردرد خونی

سردرد خونی به دلایلی چون دیابت یا افزایش فشار خون ایجاد می شود. این نوع سردرد معمولاً با سایر علائم مرتبط با افزایش فشار خون همراه است.

6.سردرد عفونی

سردرد عفونی به دلایل مختلف چون عفونت‌های مختلف، از جمله عفونت‌های سینوسی یا عفونت‌های دندانی در پیشانی و شقیقه ایجاد می شود. این سردرد با علائم دیگری همراه است. علائمی چون:

• سردرد شدید و حالت تهوع
  • حساس شدن به نور و صدا
  • داشتن ترشحات غلیظ سبز و زرد در بینی

7.سردرد ناشی از عوامل محیطی

عواملی چون تغییرات جوی، افتاب‌ شدید، بوی‌های شدید یا تغییرات اقلیمی ممکن است سبب بروز سردرد شوند.

8.سردرد پیشانی

سردرد پیشانی یک نوع از سردردهای رایج است. این نوع سردرد به دلایل مختلفی چون سرما خوردگی یا سایر بیماری ها بروز پیدا می کند. سردردهای پیشانی معمولا طبیعی و خفیف هستند.

سردرد پیشانی

9.سردرد گردنی و پشت سر

سر درد گردنی به ‌علت گره‌های عضلانی، رشد غیر طبیعی استخوان، آسیب عضلانی، تورم بافت و مشکلات مفصلی ایجاد می‌شود.  سردرد پشت سر و گردن و سردرد جمجمه  از مهم‌ترین نشانه‌های این نوع از سردرد است.

سردرد پشت سر با سردرد تنشی همراه است و ممکن است به دلایلی چون مایع کم مغزی نخاعی، وضعیت بدنی ضعیف یا ناشی از فتق دیسک گردن ایجاد شود.

10.سردرد هیپیک

سردرد هیپیک یا سردرد قبل از خواب، یک نوع سردرد نادر است و معمولا در افراد بالا 50 سال بروز پیدا می کند.  این سردرد به صورت دردهای ضربان‌دار بروز پیدا کرده و در دو طرف سر حس می شود.

11.سردرد جنسی

سردرد جنسی یک  نوعی از سردرد است و معمولا هنگام رابطه‌ی جنسی یا بعد از اتمام رابطه‌ی جنسی بروز پیدا می‌کند. این سردردها اغلب خودبه‌خود رفع می‌شوند و مشکلات جدی ایجاد نمی‌کنند.

سردرد های ثانویه عبارت است از:

• ضربه یا آسیب به سر یا گردن ( ضربه مغزی)
  • آنوریسم مغزی
  • التهاب مغز (آرتریت تمپورال)
  • پارگی رگ
  • استفاده نادرست یا استفاده بیش از حد از یک دارو
  • ترک یک دارو یا کافئین

نکته:

در صورتی که در ماه 10 یا 15 بار سردرد داشته اید، باید به متخصص مغز و اعصاب جهت تشخیص و درمان مراجعه کنید.

تشخیص انواع سردرد

پزشک در ابتدا یک شرح حال از بیمار می گیرد. در این شرح حال مواردی چون سن بیمار، تاریخچه‌ی خانودگی بروز سردرد، سایر بیماری‌های فرد که به آن مبتلا است، داروهایی را که در حال حاضر مصرف می‌کند و.. را بررسی می کند. سپس اقدام به بررسی فشار خون و قند خون بیمارمی کند.

در ادامه جهت اطمینان انجام تست های تصویربرداری چون آزمایشات تشخیصی و انجام سی‌تی اسکن یا ام‌آرای  را تجویز می کند.

از جمله سوالاتی که پزشک جهت تشخیص نوع سردردها از بیمار می پرسد:

• سردردها از کی شروع شده است؟
  • محل بروز سردردها در کجای سر است؟
  • سردردها چقدر طول می‌کشد؟
  • در چه ساعتی از شبانه روز سردردها تشدید می‌شود؟
  • فاصله‌ی زمانی بین سردردها ؟
  • شدت سردردها ؟

درمان سردرد

روش های مختلفی برای درمان سردرد وجود دارد. انتخاب راه درمانی مناسب به شدت و علت بروز آن بستگی دارد. پزشک در ابتدا داروهای مسکن جهت کاهش درد و اسپاسم و.. تجویز می کند.

سپس اقدام به درمان به بیماری اصلی جهت بروز سردرد می کند.

چه زمانی برای سردرد به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت داشتن سردرد با علائم زیر، حتما و سریعا به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. علائمی چون:

سردرد همراه با تب و لرز، تعریق شبانه و کاهش وزن

سردردهای که با گذشت زمان شدیدتر می‌شود.

سردردهایی با اختلال در بینایی، بی‌حسی، ضعف در یک سمت بدن .

نتیجه گیری:

سردرد انواع مختلفی دارد. انواع سردرد به دلایل مختلفی بروز پیدا می کنند. با توجه به دلایل مختلف این سردردها به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم بندی می شوند.

در صورت بروزسردرد جهت تشخیص و درمان باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.